Česká obchodní inspekce rozdávala pokuty za chyby na účtenkách

Kontroloři z České obchodní inspekce (ČOI) se vydali o prázdninách kontrolovat obchodníky v Ústeckém a Libereckém kraji. Hned v pěti případech se setkali s pochybením – někteří obchodníci totiž vydávali jen EET účtenky a mysleli si, že to stačí.

Podle českých zákonů musí být prodejci připravení vydat dva typy účtenek. Jedna účtenka obsahuje údaje důležité pro EET a mohou ji přijít zkontrolovat úředníci z finanční a celní správy. Druhá účtenka je důležitá kvůli reklamacím a o její podobu se nejen v létě zajímají kontroloři z ČOI. Co přesně tedy musí účtenky obsahovat?

EET účtenka

EET účtenku musíte vydat zákazníkovi automaticky a bez vyzvání – jak stanoví metodika k zákonu o EET na straně 23. Přímo v metodice se také dozvíte, které položky jsou na účtence povinné.

EET účtenka obsahuje následující údaje.

  1. Daňové identifikační číslo (DIČ)
  2. Číslo provozovny – toto číslo získáte pro přihlášení na Daňový portál v sekci Elektronická evidence tržeb. Pro každou provozovnu máte jiné číslo a vaší první provozovně Daňový portál automaticky přidělí číslo 11.
  3. Číslo pokladního zařízení – svým pokladnám můžete přidělit jakékoliv číslo. Jen pozor – každá má své vlastní.
  4. Pořadové číslo účtenky
  5. Datum a čas vystavení účtenky – nezapomeňte, že EET kontrolory zajímá čas uvedený přesně na sekundy.
  6. Celková zaplacená částka
  7. Fiskální identifikační číslo (FIK) – FIK vaší pokladně pošle finanční správa ihned poté, co zaznamená váš prodej. FIK se pak vytiskne na účtence.
  8. Bezpečnostní kód poplatníka (BKP) – tento kód se tvoří z podpisového kódu poplatníka a lze skrze něj ověřit, kdo účtenku vydal.
  9. Podpisový kód poplatníka (PKP) – jestliže vypadne internet, nemůže vaše pokladna získat fiskální identifikační kód a otisknout ho na účtenku. Místo toho pokladna vygeneruje a použije PKP, který slouží podobně jako váš podpis.
  10. Režim evidování – většina obchodníků eviduje v běžném režimu, některým ale finanční správa povolila zjednodušený režim. Nezapomeňte přidat na účtenku údaj, ve kterém z režimů evidujete právě vy.

Doklad o zakoupení zboží

Podle zákona o ochraně spotřebitele ale musíte svým zákazníkům vydat ještě i doklad o zakoupení zboží. Stačí ho vydat na vyzvání klienta, který tuto účtenku použije například v případě, že potřebuje zboží či služby reklamovat.

Doklad obsahuje:

  1. datum prodeje výrobku nebo poskytnutí služby,
  2. názvy zakoupeného zboží či služeb rozepsané i s cenami do položek,
  3. jméno a příjmení prodávajícího nebo název firmy,
  4. a případné vady na zboží, které už bylo použité, včetně zkrácené záruční lhůty.

Než vydávat dvě účtenky, je výhodnější sloučit všechny údaje na jednu účtenku. Přesně takovou najdete přednastavenou ve svém Variu.

Vario plní požadavky EET i ČOI a navíc si můžete účtenku upravit

Přímo ve Variu najdete standardní typy účtenek, které odpovídají legislativním požadavkům. Nemusíte se proto obávat, že byste měli při kontrolách problémy.

Mezi nastavenými účtenkami si vyberete šířku přesně podle typu vašeho pokladního zařízení:

  • 108 mm,
  • 60 mm,
  • 76 mm,
  • 82 mm.

A navíc si můžete podobu účtenky měnit podle svých dalších potřeb. Na účtenky si v modulu Pokladna sami vložíte libovolné dynamické texty. Návod najdete zde v odstavci „Vkládání dynamických údajů do účtenky”.

Díky tomu přímo na vaší účtence zákazníky informujete například o velké slevové akci, otevření nové provozovny nebo třeba o prodloužení otvírací doby.

Úplně sami si zvládnete podle našeho návodu nastavit do různých tiskopisů také vaše logo. Můžete ho použít například v:

  • objednávkách,
  • pokladních dokladech
  • či různých typech faktur.

Další změny na účtence provádí vývojáři pomocí Software Development Kit (SDK). Je to nástroj pro vývoj softwaru, který ve Variu umožňuje mimo jiné vytvořit i nové tiskové výstupy a upravovat podobu účtenek.

Zajímá vás, s čím dalším vám Vario usnadní práci? Buďte s námi na Facebooku a Twitteru, ať vám nic neuteče.

9 | 2017

4 legislativní změny, které nesmí utéct zaměstnavatelům

Před vánočním návalem je ideální doba připomenout si důležité legislativní novinky. Proto jsme pro vás vybrali a sepsali 4 význam...
8 | 2017

DPH z dárkových poukazů a konec speciálních pravidel pro společnosti. Daňový balíček začal platit

„Zákon, kterým se mění některé zákony v oblasti daní”, pravděpodobně znáte spíše pod názvem daňový balíček . Připome...
8 | 2017

Náročnou výrobu pomůže Vario lépe zorganizovat

Jak jednoduše naplánovat složitý výrobní proces? Nebudeme vám tvrdit, že to zvládnete za pár minut. Díky modulu velká výroba ale ...
7 | 2017

Zjednodušte výrobu. Pomůže automatický přehled o skladu a zakázkách

Jak uspořádat výrobní proces, mít pod kontrolou stav zdrojů i objednávky zákazníků? Pokud ve vaší firmě zpracováváte výrobu a sou...
7 | 2017

Malí a střední podnikatelé získají bezúročné úvěry v hodnotě 8,8 miliard

Získat půjčku z fondů Evropské unie je pro malé podnikatele někdy téměř nemožné. Proto jim s tím pomůže Ministerstvo průmyslu a o...

Zasílat novinky


Články podle témat

Archiv novinek

2018

Srpen (1 příspěvek)
Březen (4 příspěvky)
Únor (5 příspěvků)
Leden (3 příspěvky)

2017

Prosinec (2 příspěvky)
Listopad (2 příspěvky)
Říjen (4 příspěvky)
Září (2 příspěvky)
Srpen (2 příspěvky)
Červenec (5 příspěvků)
Červen (1 příspěvek)
Květen (3 příspěvky)
Duben (4 příspěvky)
Březen (3 příspěvky)
Únor (2 příspěvky)
Leden (4 příspěvky)

2016

Listopad (3 příspěvky)
Říjen (2 příspěvky)
Září (2 příspěvky)
Srpen (5 příspěvků)
Červenec (4 příspěvky)
Červen (6 příspěvků)
Květen (4 příspěvky)
Duben (4 příspěvky)
Březen (5 příspěvků)
Únor (4 příspěvky)
Leden (2 příspěvky)