Jak na reklamace ve vašem obchodě? Ujasněte si pravidla

Začátek roku je v českých obchodech ve znamení nakupování a výprodejů. Souvisí s tím ale i méně příjemná stránka věci: občas se po davových nákupech roztrhne pytel s reklamacemi. Které musíte uznat, jak je to se záruční dobou a další podrobnosti se dozvíte v našem reklamačním průvodci.

Sepište záruční postup a podmínky jasně sdělte zákazníkovi

Do minulosti už se nevrátíte, ale určitě byste měli vědět, že podle České obchodní inspekce musí prodávající informovat své zákazníky o podrobnostech týkajících se reklamace. Vyřešit to jde jednorázově, když si sestavíte svůj vlastní reklamační řád a přidáte ho ke každému nákupu. V takovém dokumentu nezapomeňte uvést:

-        délku záruční doby,

-        na co se vztahuje záruka,

-        jak postupovat při reklamaci.

Pokud prodáváte své zboží i na jarmarcích a dalších místech mimo kamennou prodejnu, přidejte zákazníkovi k nákupu i lísteček s adresou, na které může nákup reklamovat. A jestli máte více poboček, může váš klient vrátit vadný kus ve kterékoliv z nich, kde mají reklamovanou věc v nabídce.

Náš TIP: Při sestavování svého reklamačního kodexu postupujte podle občanského zákoníku – důležité informace o koupi si přečtete od paragrafu 2079 dále. Zjistíte tam například, že pokud omylem uvedete do smlouvy a na obal zboží různě dlouhé záruční doby, platí ta delší.

Pozor na slevy. I tady platí dvouletá záruka

Reklamační lhůta trvá obvykle 24 měsíců a začíná běžet dnem, kdy zákazník svůj nákup převzal. Občas mívají nakupující i obchodníci nejasnosti ohledně zlevněných kusů a sezonních výprodejů – ale i na ně se vztahuje dvouletá záruka. Výjimku má použité zboží, na které můžete záruku zkrátit.

Na případné nedostatky zboží by měl prodavač zákazníka upozornit. Povinnosti jsou ale i na straně nakupujícího. Podle občanského zákoníku si má zkontrolovat, že je jeho zboží bez viditelné vady. Jestli to neudělá, nemá na reklamaci nárok.

Pokud se vada projeví až později, ale může za ni prodávající, který se zbožím špatně zacházel, musí reklamaci uznat. V případě, že se prodavač a zákazník domluví kvůli vadě na nižší ceně, nemůže zákazník později výrobek kvůli té stejné závadě reklamovat.

O reklamacích obvykle v provozovně rozhoduje pověřený člověk. Nemusí ji ale přijmout nebo odmítnout ihned – ze zákona totiž má až 3 dny na rozmyšlenou a zjištění, jestli je zboží k reklamaci nebo ne. Přijatou reklamaci pak v obchodě do 30 dní vyřídí.

Nezapomeňte, že vás předchází vaše pověst

Oblíbeným tématem novinářů jsou nekalé obchodní praktiky. I když máte jasno v tom, že tohle se vás netýká, dávejte pozor na chyby z nepozornosti a další drobnosti. Může se stát, že omylem namarkujete zlevněné zboží za plnou cenu nebo ve svém reklamačním řádu zkrátíte záruční dobu na výprodejové zboží. Kromě naštvaného zákazníka pak může dorazit i kontrola z České obchodní inspekce.

 

Hlídáme legislativní změny a přinášíme podnikatelům zajímavé informace. Sledujte nás na Facebooku nebo Twitteru, ať jste v obraze.

3 | 2017

4 tipy, jak si poradit s pomalým Variem

Stává se vám občas, že pracujete rychleji než vaše Vario? Jenže software musí člověku pomáhat, a ne ho brzdit. Proto jsme shrnuli...
3 | 2017

5 EET problémů, které ze zákona snadno nevyčtete

1. březen změnil spoustě českých obchodníků způsob práce – museli totiž začít elektronicky evidovat své tržby. Jenže p...
2 | 2017

Zjednodušte si obchodování se zahraničím. Vario přiřadí platby k účtům v různých měnách automaticky

Auta , počítače nebo třeba materiály jako sklo a papír . Právě tyto komodity patří k zásadním položkám na seznamu českých v...
2 | 2017

Seznamte se: 5 novinek v práci z domova podle novely zákoníku práce

Homeworking, home office, teleworking neboli práce z domova. Jeden z oblíbených zaměstnaneckých benefitů získá v roce 2017 podr...
1 | 2017

Předejděte zbytečným chybám ve skladových zásobách. Pomůže automatická kontrola přijímaného zboží

Konkurenční firma snížila ceny, ale vy si toho všimnete až za několik dní a to je pozdě – váš zákazník už mění dodavat...

Zasílat novinky


Články podle témat

Archiv novinek

2017

Srpen (2 příspěvky)
Červenec (5 příspěvků)
Červen (1 příspěvek)
Květen (3 příspěvky)
Duben (4 příspěvky)
Březen (3 příspěvky)
Únor (2 příspěvky)
Leden (4 příspěvky)

2016

Listopad (3 příspěvky)
Říjen (2 příspěvky)
Září (2 příspěvky)
Srpen (5 příspěvků)
Červenec (4 příspěvky)
Červen (6 příspěvků)
Květen (4 příspěvky)
Duben (4 příspěvky)
Březen (5 příspěvků)
Únor (4 příspěvky)
Leden (2 příspěvky)

2015

Prosinec (3 příspěvky)
Listopad (3 příspěvky)
Říjen (2 příspěvky)
Září (3 příspěvky)
Srpen (2 příspěvky)
Červenec (1 příspěvek)
Květen (3 příspěvky)
Duben (1 příspěvek)
Březen (1 příspěvek)
Únor (2 příspěvky)
Leden (2 příspěvky)